De Dutch Dream Foundation

Onze stichting, de Dutch Dream Foundation (DDF), bestaat sinds 2006. Afgelopen acht jaar hebben wij met ons Dutch Dream Program, 220 startende ondernemers individueel begeleid en geholpen bij het realiseren van hun droom.Na acht succesvolle jaren met ons vorige programma voor groeiondernemers gaan we ons bij de Dutch Dream Foundation richten op talentvolle, ondernemende en ambitieuze jongeren tussen 15 en 25 jaar, met een multiculturele achtergrond die hun dromen sneller en bewuster willen waarmaken.

Wij geloven namelijk dat deze jongeren de ‘next generation leaders’ zijn en dat onze samenleving deze jongeren hard nodig heeft om verder te groeien en de sociale segregatie te verkleinen. Uit diverse onderzoeken blijkt namelijk dat jongeren met een migratieachtergrond nog steeds achterstanden hebben en moeite hebben om hun positie te werven op de arbeidsmarkt.

Met ons Dream On Talent project willen we deze achterstand verkleinen. Dit willen wij doen door samen met onze partners jaarlijks 6 tot 8 inspiratiedagen te organiseren voor deze bi-culturele jongeren (15-25 jaar). Zo hopen we tussen de 500 en 1000 jongeren te bereiken. Deze unieke inspiratiedagen hebben als doel om de jongeren te motiveren, inspireren en kennis te delen vanuit diverse onderwerpen, zoals leiderschap, innovatie en ondernemerschap, die we op maat per inspiratiedag gaan neerzetten.

 

Met de stichting Dutch Dream Foundation (DDF) wil directeur Zehra Dogan ondernemerschap stimuleren onder jongeren met een niet-westerse achtergrond.

Fotografie: Annette Brolenius

‘Zelf heb ik vanuit een achterstandswijk in Nijmegen dankzij mijn Turkse ouders en mijn doorzettingsvermogen kunnen studeren en opklimmen’, vertelt Dutch Dream Foundation-directeur Zehra Dogan. ‘Maar terwijl de maatschappij verkleurt en vergrijst, staan jongeren met een niet-westerse achtergrond nog steeds op achterstand vergeleken met westerse leeftijdsgenoten. Ouders hebben niet altijd de middelen en/of kennis om hun kinderen goed te begeleiden in loopbaan en groei. Desondanks kan iedereen doorzetten en blijven leren. Niemand is zielig.’

Daarom besloot Zehra Dogan om een nieuwe fase in te gaan met de Dutch Dream Foundation (coachingprogramma 2010-2018 voor 220 ondernemers met migrantenachtergrond, zie kader): het nieuwe Dream On Talent is een programma voor jongeren tussen 15 en 25 jaar om hun loopbaandromen te helpen realiseren. Dogan: ‘Het gaat om netwerken, de cross-overs van kennis en ervaring van verschillende sectoren en achtergronden, vanuit de MVO-gedachte (Maatschappelijk Verantwoordelijk Ondernemen, red.). Topmanagers en bedrijven leren er ook van.’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zehra Dogan

Te bescheiden

Een van die topmanagers is Henk van den Broek (67). Hij was directielid van de Dirk van den Broek-retailketens (Dirk, D-reizen) en is nu bestuurslid en sponsor van DDF. Drie jaar lang hielp hij jonge ondernemers met een Turkse achtergrond: de jonge eigenaar van een technisch uitzendbureau, een vrouw die een kliniek in gezichtsverbetering startte en een jongeman met vier restaurants in Groningen. ‘Ik adviseerde hem thuisbezorging te beginnen. Hij bedacht zelf dat ’s avonds laat en ‘s nachts te doen, als eerste in de stad. Zo kom je samen aan verbeteringen.’

Van den Broek heeft er lol in: ‘Je hoeft deze jonge mensen niet te stimuleren, maar je moet ze wel bij de les houden, dus leren focussen. Ze willen alles tegelijk aanpakken en dreigen zichzelf dan voorbij te lopen. Af en toe moet je stilstaan. Veel jonge ondernemers hebben dat nodig. Van heel veel aspecten van het ondernemerschap die voor ervaren ondernemers vanzelfsprekend zijn, kunnen junior entrepreneurs leren. Je voorkomt misstappen en tijdverlies.’

Dutch Dream Foundation (DDF) werkt met sponsorgeld van Azerion, het mobiele gamesbedrijf van Zehra Dogans echtgenoot, Atilla Aytekin. Hij richtte de stichting op in 2006. In het Coachingsprogramma zijn tussen 2010 en 2018 in totaal 220 ondernemers met een buitenlandse achtergrond geholpen door coaches van ING, Rabo, Nederlandse Loterij, Exact, D-reizen, Dirk, Achmea, KPN, Lely, UWV, Azerion, ministeries en grote gemeenten. Jaarlijks gingen de coaches en trainees op ‘inspiratiereizen’ naar Turkije, Marokko, Rusland, Portugal, Roemenië, Polen en Jordanië.

DDF heeft sinds dit jaar de focus verlegd naar jongeren in het Dream on Talent-programma, waarmee middelbare en hogere scholen worden bezocht. In 2019 en 2020 loopt een proef met jaarlijks vier tot zes inspiratiedagen voor steeds honderd jongeren. In juli 2019 was de aftrap met Jörgen Raymann met havo- en vwo-leerlingen van Metis Montessori Lyceum in Amsterdam. Aan tien tafels geven directeuren en managers van bedrijven als Azerion, EY, Lely en alumni ondernemers voorlichting over vier thema’s: leiderschap, ondernemerschap, diversiteit en innovatie.

Volgens Van den Broek kunnen externe coaches beter helpen dan familieleden: ‘Ouders zijn meestal niet zo’n goede coach van hun eigen kinderen, want ze zijn te weinig kritisch. Ik gaf de jongeren regelmatig de wind van voren als ze niet deden wat we hadden afgesproken.’

Is er sprake van een achterstand? Van den Broek: ‘Jongeren met een niet-westerse achtergrond zijn wat bescheidener en moeten wat meer durven doorpakken en risico nemen. Binnen ons eigen bedrijf drongen jonge mensen met een andere culturele achtergrond niet door tot managementposities. Uit onderzoek bleek toen dat juist hen die volgende stap expliciet moet worden aangeboden. Autochtone jongeren zeggen na drie maanden: waar is m’n witte jas.’

Tekst loopt door onder de foto

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Henk van den Broek

Een barbierproduct bedacht

Van den Broek begon met het coachen van Ingrid Cayet, die succes boekt met haar bedrijf Madaga, dat ecomaaltijden levert aan kinderdagverblijven. Bij haar liep vervolgens via DDF tienerondernemer Vincent Coté (17) acht maanden stage. Vincent ontwikkelde al op zijn 14de jaar een ‘eigen haarproduct’ om ‘het ambacht van de barbier toegankelijker te maken. Die gebruikt nu drie verschillende producten, een prestyler, hittebeschermer en wax en die heb ik in één potje gel vervat. Dat kun je ook thuis gebruiken.’

Vincent past goed bij DDF: ‘In driehavo ben ik gestopt, want dat schoolse past niet bij mij. Ik kan beter in de praktijk het ondernemen leren. Ingrid liet zien wat ik juist wel en niet moet oppakken. Haar bedrijf maakte een ingrijpende verandering door, en ik zag hoe professioneel de klanten desondanks benaderd bleven worden.’

Bij DDF krijgt Vincent nu coaching van ING-manager retail banking Dirk Mulder. ‘Dat geeft meerwaarde, want hij heeft heel andere kwaliteiten en uitgangspunten en doet goede suggesties en stelt kritische vragen over aspecten die je zelf vergeet, zoals over financiering ter overbrugging in het begin.’

Na een geslaagde verkooptest gaat Vincents bedrijf Mr. Coté binnenkort echt van start: ‘Heel spannend. Ik heb twee doelgroepen: de consument, de man zelf die ik wil benaderen via Facebook, Instagram en influencers; en daarnaast de betere herenkappers die ik ga bezoeken.’

Kleiner, maar fijner

Die spannende fase heeft Eddie Boateng (38), directeur van het Amsterdamse thuiszorgbedrijf Nicon Care, al doorlopen bij DDF met coaches van ING. Ze brachten hem praktijkkennis die hij met zijn studies bedrijfskunde aan InHolland en fiscaal recht aan de UvA niet had geleerd: ‘De coaching hielp mij als persoon te groeien door meer te delegeren en mensen aan te spreken als ze niet goed uitvoeren wat hen was opgedragen. Voorheen zette ik het dan zelf recht, omdat ik mezelf niet als baas, maar als collega zag. Ook het voeren van slechtnieuwsgesprekken moest ik leren.’

De coach hielp de NiCon Care-directeur te focussen, waardoor hij inzag dat een voorgenomen uitbreiding naar meer zorgtaken en naar een andere stad niet slim was. Boateng, geboren in Ghana en sinds z’n zevende jaar Amsterdam, zegt allerminst nadelen van zijn afkomst te hebben ondervonden: ‘Eerlijk gezegd nooit. In sommige gevallen was het juist een voordeel, want een verzekeraar vond het prettig dat wij goed konden omgaan met de Ghanese gemeenschap. Die kent vaak minder zelfredzaamheid vanwege taal en contacten. Wij konden bemiddelen met zorg voor ouderen.’

Eddie Boateng blijft graag deel uitmaken van het DDF-netwerk. Hij gaat spreken op scholen voor het talent-programma, en houdt de contacten aan: ‘Netwerken is zo belangrijk en het houdt je scherp.’

 

‘Ouders hebben niet altijd de middelen en/of kennis om hun kinderen goed te begeleiden in loopbaan en groei. Desondanks kan iedereen doorzetten en blijven leren. Niemand is zielig.’